Satsinger og prosjekt
Sist oppdatert: 26. juli 2024.
Vi skal gjøre hverdagen enklere for alle. Det gjenspeiles i aktivitetene og satsingene våre.
Innenfor hvert av område under, har vi aktiviteter som skal bidra til at vi lykkes i å nå målene våre.
Informasjonssikkerhetsarbeidet er en kontinuerlig prosess for å ivareta verdier ved å identifisere og håndtere risiko, og gjennomføre tiltak.
Informasjonssikkerhet i alle Brønnøysundregistrenes registre og tjenester er avgjørende for å ivareta tilliten hos brukerne våre. Vi skal levere tjenester med rett informasjon, med riktig kvalitet og god informasjonssikkerhet.
Vi er en av Norges største datakilder og har god kunnskap om både næringslivet og registerdrift. Det gjør oss til en sentral partner i arbeidet med å forebygge økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet. Ved å se på nye måter å dele data på, og bidra til nye innovative løsninger på området, gir vi merverdi til arbeidet med å forebygge økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet i det norske samfunnet.
Økt datadeling vil blant annet bidra til mer transparens om økonomiske forhold, vi avdekker useriøse aktører og styrker konkurransesituasjonen for de seriøse virksomhetene. Gevinstene av dette vil gi økt tillit i samfunnet, noe som også tydeliggjøres i regjeringens reviderte strategi mot arbeidslivskriminalitet.
Ny nasjonal registerplattform – enorm verdi for samfunnet
Brønnøysundregistrene har utviklet en ny plattform for registertjenestene våre. Registerplattformen legger til rette for langt høyere grad av automatisering og digitalisering, noe som reduserer saksbehandlingstiden betraktelig – til gunst for næringsliv og privatpersoner.
Med ny og moderne registerplattform tar Brønnøysundregistrene enda et steg i retning av å oppnå målet om mer automatisering og effektiv samhandling med våre kunder, og plattformen er et viktig bidrag til regjeringens mål om å redusere næringslivets kostnader knyttet til pålagte regler og innrapporteringsplikter med 11 milliarder kroner innen 2025.
I løpet av 2023 vil hele Løsøreregisteret være flyttet til den nye plattformen, og saksbehandlingstiden for digitalt innsendte saker er redusert fra fire dager til sekunder.
Løsøreregisteret har tinglyste verdier for mer enn 28 billioner (28.000.000.000.000) kroner, og det behandles rundt to millioner saker årlig i registeret. Verdien Løsøreregisteret skaper for samfunnet er beregnet til å være rundt 471 milliarder kroner. (Tall fra 2021.)
Arbeidet med å bygge opp nye, topp moderne registre for Enhets- og Foretaksregisteret er også godt i gang, og vi forventer å ta i bruk automatiserte løsninger for deler av saksbehandlingen allerede tidlig i 2024. Disse registrene er våre mest omfattende og komplekse, da de er ryggraden i all informasjonsutveksling knyttet til virksomheter mellom virksomheter, statlige etater, finansinstitusjoner og privatpersoner.
Innen utgangen av 2026 skal vi fullføre etableringen av Enhetsregisteret, Foretaksregisteret, Partiregisteret og Frivillighetsregisteret på den nye, automatiserte registerplattformen.
Registerplattformen videreutvikles kontinuerlig, og det etableres stadig nye registre og registerlignende tjenester. Plattformen tilrettelegges for at andre offentlige etater og virksomheter også skal kunne benytte den til å etablere eller modernisere sine registre og registerlignende tjenester.
Den nye nasjonale registerplattformen er et viktig virkemiddel for å realisere Brønnøysundregistrenes visjon: «For tillit og fornyelse av samfunnet».
Brønnøysundregistrene har sentrale roller i realiseringen av livshendelsene. For å lykkes med å skape sammenhengende tjenester for brukerne, må vi legge til rette for effektiv og forenklet samhandling. Vi har ansvar for livshendelsen “Starte og drive en bedrift”, hvor vi har som mål å forenkle for den næringsdrivende i alle faser i virksomhetens liv, fra idé til avslutning. Vi er også bidragsytere sammen med flere offentlige virksomheter, for livshendelsen “Starte og drive en frivillig organisasjon”. Hovedmålet er også her å skape sammenhengende, digitale tjenester, og som dermed forenkler hverdagen for frivillige organisasjoner, slik at de får mer tid til aktivitet. Her kan du lese mer om dette arbeidet som vi gjør i samarbeid med andre etater.
Det er en sentral forutsetning at de sammenhengende tjenestene utvikles og forenkles med brukernes behov som styrende.
Vi har et utstrakt samarbeid med aktører i privat sektor. Det er viktig for verdiskapingen at den datadrevne utviklingen i dette samarbeidet både videreutvikles og forsterkes i årene som kommer.
Samarbeid er også en av de viktigste innsatsfaktorene for å lykkes i digitaliseringsarbeidet internasjonalt. Siden det blir stadig mer handel og samarbeid på tvers av landegrensene, er det viktig for oss å fortsette arbeidet med å legge til rette for at dette skal kunne foregå på en så enkel, bærekraftig og sikker måte som mulig for norsk næringsliv.
Riktig kompetanse og rett kapasitet er en forutsetning for å lykkes med satsingsområdene våre. Vi må beholde kritisk kompetanse og kontinuerlig tiltrekke oss nye dyktige medarbeidere. Vi skal tilrettelegge for livslang læring hos våre ansatte og vi satser på unge talenter.