Kapittel 6: Årsregnskap
Årsregnskap 2023 – Ledelseskommentarer
Formål
Brønnøysundregistrene ble opprettet i 1988 under Justisdepartementet og er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Virksomheten er et ordinært forvaltningsorgan og som fra 2017 fører virksomhetsregnskapet i henhold til statlige regnskapsstandarder. Brønnøysundregistrene utøver utviklings- og forvaltningsoppgaver for viktige målområder, blant annet Løsøreregisteret, Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Virksomheten skal bidra til regjeringens arbeid med å fornye, forbedre og forenkle for næringsliv og innbyggere.
Årsregnskapet utgjør del VI i årsrapporten til NFD.
Som det fremgår av prinsippnoten er Brønnøysundregistrene et ordinært forvaltningsorgan som fører regnskap i samsvar med periodiseringsprinsippet. I tillegg rapporterer vi til det sentrale statsregnskapet etter kontantprinsippet jf. Note A og B.
Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring, rundskriv R-115 fra Finansdepartementet og krav fra Nærings- og fiskeridepartementet i instruks om økonomistyring. Jeg mener regnskapet gir et dekkende bilde av Brønnøysundregistrenes bevilgninger, regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.
Vesentlige forhold etter kontantprinsippet
Brønnøysundregistrenes sine utgifter til registerdriften er på totalt 531,9 MNOK. Sammenstilt med bevilgningene gir dette en mindre utgift på til sammen 11,5 MNOK. Dette hensyntatt mer inntekt på oppdragsinntekter på 6,6 MNOK, gir et mulig overført beløp på 18,1 MNOK til 2024. Mindre forbruket er blant annet knyttet til vakante stillinger som skyldes utfordringer med rekruttering. Samlet utgjør dette ca. 10,0 MNOK. Det er også noe mindre forbruk på prosjektene Rett fra Start og Reelle Rettighetshavere, samt at det er påløpte kostnader i 2023 som forfaller til utbetaling i 2024.
Brønnøysundregistrene sine gebyr inntekter relatert til registerdriften ble på 559,7 MNOK for 2023. Dette er 7,7 MNOK mindre enn samlet tildeling og dette skyldes i hovedsak lavere saksvolum enn forutsatt for gebyrbelagte tinglysinger i Løsøreregisteret, bl.a. for salgspant i motorvogn.
Brønnøysundregistrenes utgifter til ny registerplattform og prosjekt ”Brukervennlige registertjenester” er på 165,7 MNOK. Sammenstilt med bevilgningen gir dette en mindre utgift på 22,7 MNOK som mulig overførbart beløp.
Det er gjort investeringer i immaterielle eiendeler og varige driftsmidler etter kontantprinsippet for 141,9 MNOK i 2023. De vesentligste investeringene er knyttet til ny registerplattform, prosjekt Brukervennlige registertjenester og andre utviklingsprosjekter.
Brønnøysundregistrene forvalter Midlertidig Kompensasjonsordning for omsetningsfall og Kompensasjonsordning for innreisekarantene, begge ordningene knyttet til koronaepidemien. Virksomheten har i løpet av 2023 gjennomført kontroller av tilskudd utbetalt i 2021 og 2022 for å avdekke eventuell overkompensasjon. Overkompensasjon er avdekket og har resultert i helt eller delvis omgjøringsvedtak og dermed tilbakebetaling av tilskudd utbetalt tidligere år.
Rapportert mellomværende med statskassen er 21 022 294 kroner per 31.12.23. Mellomværende består av skyldig skattetrekk, avsatt pensjonspremie til SPK, skyldige offentlige avgifter og mottatt forskuddsbetaling. Spesifisering av rapportert mellomværende og bokført avregning med statskassen fremgår av Note 7 B.
Vesentlige forhold etter periodiseringsprinsippet
Det er i perioden aktivert immaterielle eiendeler 197,4 MNOK og det er bokført immaterielle eiendeler for 204,7 MNOK under utførelse. Dette er i hovedsak relatert til ny registerplattform og andre utviklingsprosjekter. Total er det bokført programvare og lignende rettigheter til en verdi av 619,2 MNOK.
Totalt er det bokført inntekter fra gebyrer på 550,7 MNOK. Det er en nedgang på MNOK 44,8 i inntekt fra gebyrer sammenlignet med 2022, mesteparten av reduksjonen er knyttet til vesentlig færre tinglysninger av salgspant i motorvogn.
Antall årsverk har økt med 9 til 421 sammenlignet med 2022. Økningen skyldes i hovedsak økt oppdragsportefølje og økt behov for drift og forvaltning. Det er balanseført lønn til 68,5 MNOK til egenutvikling av registre. Andre driftskostnader har økt med 47,2 MNOK sammenlignet med 2022. Dette skyldes økte kostnader til hardware og annen infrastruktur, økte kostnader til Cybersikkerhetsprogrammet i følge med økt ramme, samt kjøp av konsulenttjenester i følge med prosjekter som ikke balanseføres.
Tilleggsopplysninger
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter regnskapet for Brønnøysundregistrene. Årsregnskapet er ikke ferdig revidert per d.d. Revisjonsberetningen antas å foreligge innen 1. mai 2024. Årsregnskapet blir publisert på Brønnøysundregistrenes nettsider 1. mai 2024.
Brønnøysund, 15. mars 2024.
Lars Peder Brekk
Direktør