Kapittel 1: Leders beretning
Et år med høy fart og medvind
For tillit og fornyelse av samfunnet
Vår visjon er å være en drivkraft for tillit og fornyelse av samfunnet. Å skape og opprettholde tillit, samtidig som vi bidrar til kontinuerlig fornyelse, er kritisk for å lykkes med samfunnsoppdraget vårt.
Norge har vært en pioner i etableringen av sentrale registre for personer og virksomheter. Dette må ses i sammenheng med viktigheten av en pålitelig og kvalitetssikret myndighetsutøvelse. Gjennom å tilby pålitelige og nøyaktige data, spiller vi en viktig rolle i å styrke tilliten i samfunnet. Resultatene fra brukerundersøkelsene i 2023 viser en stabil høy tillit fra næringsdrivende og økende tillit fra befolkningen. Vi forplikter oss til fortsatt å være en pålitelig partner i utviklingen av et sterkere, mer transparent og demokratisk samfunn.
Saksmengden til registrene våre er på samme nivå som i 2022, samtidig som vi har økning i digitale innsendelser og helautomatisk saksbehandling. Dette er i tråd med ambisjonen vår om 100 prosent digital registerforvaltning. Andelen automatisert saksbehandling har økt i Løsøreregisteret, Enhetsregisteret og Konkursregisteret og saksbehandlingstiden har gått ned i de største registrene sammenliknet med 2022. Saksbehandlingstid har vært høyt prioritert i 2023, og vi leverer i hovedsak på mål.
I løpet av 2023 har det også vært arbeidet med en ny språkprofil, som skal gi et klart og tydelig språk i våre tjenester. Dette vil bidra til færre klagesaker og henvendelser.
De store satsingene Ny registerplattform (BRsys) og Brukervennlige registertjenester (BVR) er sentrale prosjekter for å automatisere registerforvaltningen. BRsys har nå levert to av tre hovedleveranser. Den tredje hovedleveransen er noe forsinket i forhold til opprinnelige planer. Kapasiteten har derfor blitt styrket i løpet av 2023 og det arbeides hardt for å bedre fremdrift og kostnadseffektivitet. BVR omfatter tjenester for innrapportering og tilgjengeliggjøring av flere registre og skal i stor grad samordnes med BRsys. BVR vil bidra til å oppfylle krav til Universell Utforming.
Lansering av Løsøreregisteret på ny plattform har ført til at de som sender inn saker til oss får svar med en gang. Det som før tok fire dager, tar nå åtte sekunder. Samfunnsmessige besparelser av raskere saksbehandlingstid ble i 2023 beregnet til en estimert nåverdi på om lag 2,5 mrd. kroner i perioden 2024-2037.
Det er avgjørende at dataene i registrene våre er beskyttet mot uautorisert bruk og endringer, samtidig som de holdes oppdaterte og tilgjengelige for de som har rettmessig behov for dem. Vi tar datasikkerhet på alvor og har i 2023 hatt økt satsing på blant annet cybersikkerhet, informasjonssikkerhet og sikkerhetsstyring. Målsetningen om ingen kritiske hendelser er oppnådd, det samme er tilgjengeligheten på våre systemer som er på 99,95 %.
Brønnøysundregistrene ble i 2023 kåret til den femte mest innovative virksomheten i Norge. Samarbeid på tvers av sektorer er svært viktig for å finne gode forenklingstiltak til beste for frivillig, privat og offentlig sektor. Aktuelle samarbeidsprosjekter i 2023 har vært lanseringen av Digital selskapsetablering i samarbeid med privat sektor, Digitalt økosystem for deling av data om frivillige virksomheter, og Nordic Smart Government & Business – et samarbeid med nordiske myndigheter.
Vi har i 2023 utarbeidet en ny strategiplan for perioden 2024-2026. En organisasjonskultur bygget på innovasjon og læring er én av fire ambisjoner.
Kontinuerlig forbedringsarbeid skjer ved både å ta i bruk endrede arbeidsmetoder, men også ved å arbeide med kompetanseutvikling. Vi har i 2023 fortsatt innføringen av produktorganisering der 4 produktområder er etablert med felles prinsipper for styring og ledelse. Målet er en mer smidig organisering fra produktutvikling til drift og forvaltning.
Det ble i 2023 kjøpt inn konsulenttjenester for 208 MNOK, dette er en betydelig økning fra 2022. Økningen skyldes høyere aktivitet i prosjektene, men òg rekrutteringsutfordringer, særlig knyttet til kritisk fagkompetanse innen IT. Som en konsekvens av utfordringene innen rekruttering, er det startet flere tiltak innen profilering og rekruttering, blant annet har vi etablert et rekrutteringssamarbeid med Brønnøy kommune og Digitaliseringsdirektoratet. I 2024 starter et utdanningsløp innen IT for egne ansatte.
Brønnøysundregistrene har for første gang rapportert på klima- og natur. Arbeidet med denne rapporten gir oss nyttig kunnskap og innspill til det videre arbeidet i 2024.
Vi har, etter min mening og basert på de resultater vi har oppnådd, styrket posisjonen vår som registerfører og gitt et viktig bidrag til det nasjonale forenklingsarbeidet.
Aktiviteten og arbeidspresset har på lik linje som foregående år vært høyt på mange områder, med tøffe frister og krav. Jeg vil takke alle ansatte for en uvurderlig innsats som gjør at vi leverer godt på samfunnsoppdraget.
Brønnøysund, 15. mars 2024
Lars Peder Brekk
Direktør