Enklere offentlige innkjøp med eBevis
Sist oppdatert: 26. september 2024.
eBevis er en datadelingstjeneste fra Brønnøysundregistrene som forenkler for alle parter ved innkjøp i offentlig sektor.
Informasjon i sanntid direkte fra datakilden
eBevis tilgjengeliggjør informasjon fra ulike datakilder for innkjøpsansvarlige i offentlig sektor gjennom oppdragsgivers konkurransegjennomføringsverktøy (KGV). eBevis er bygd på tekniske komponenter i Altinn.
Brønnøysundregistrene og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har i samarbeid spesifisert informasjonselementene som er med i eBevis. De inneholder både åpne data og data som krever samtykke eller fullmakt fra den enkelte leverandør.
Hvilke datakilder er i eBevis?
eBevis bruker disse datakildene:
- Brønnøysundregistrene – Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Regnskapsregisteret
- Skatteetaten – skatteattest, merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og Oppdragsregisteret
- Arbeidstilsynet – Renholdsregisteret, Bemanningsforetaksregisteret og Bilpleieregisteret
- Statens vegvesen – godkjente verksted
Som oppdragsgiver bør du kreve at ditt fagsystem (KGV) er koblet til eBevis-tjenesten, og at tjenesten til enhver tid er oppdatert med alle tilgjengelige avgivende register.
eBevis er en tjeneste som er utviklet i et samarbeid mellom Brønnøysundregistrene, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Digitaliseringsdirektoratet.
Vil du vite mer om eBevis, finner du teknisk beskrivelse og innhold i tjenesten på Altinn sine nettsider.
Du finner faglig informasjon om anskaffelser på DFØ sine nettsider.
- forenkler leverandørenes krav om å levere attester fra det offentlige
- informasjon direkte fra datakilden i sanntid – kan ikke manipuleres
- gjør det enklere å utvikle automatiske kontrollrutiner
- leverer alltid oppdatert informasjon/dokumentasjonsbevis, også i kontraktsperioden
eBevis har ikke et eget brukergrensesnitt, men gir leverandører av konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) fri tilgang til informasjon fra offentlige datakilder. Tilgang til informasjon fra eBevis forutsetter derfor at du som oppdragsgiver har et KGV-verktøy eller tilsvarende.
Du trenger ikke å opprette eBevis for å levere tilbud i en offentlig anskaffelse. Dette er en del av de offentlige virksomhetene sine innkjøpsrutiner og er en automatisert prosess.
Oppdragsgiver vil gjennom sin KGV(konkurransegjennomføringsverktøy)-leverandør hente informasjon om tilbyder/virksomheten via eBevis-funksjonen.
Du må uansett levere ESPD-skjema, se anskaffelser.no – så lenge det er over EØS terskelverdi. Se nye terskelverdier på regjeringen.no.
Nærmere informasjon om eBevis og anskaffelsesprosessen i offentlig sektor kan du finne på DFØ sine nettsider.
Fullmakt/samtykke til å hente informasjon
Om en oppdragsgiver ønsker informasjon om virksomheten din, vil du få epost med spørsmål om å gi fullmakt/samtykke til å hente informasjon fra Skatteetaten via Altinn. Forespørselen blir sendt til den e-postadressen som er registrert på virksomheten i Altinn. Får du en slik forespørsel er det viktig å svare så raskt som mulig.
Det er normalt daglig leder eller styreleder som har autorisasjon til å gi samtykke, eventuelt andre personer autorisasjonen er delegert til.
Slik delegerer du roller i Altinn
Personen som skal gi fullmakt i eBevis må ha rollene
- tilgangsstyring
- begrenset signeringsrettighet
Hvordan du går frem for å delegere en rolle til en annen person finner du informasjon om på Altinn.
Hvis du har spørsmål eller ønsker å ta i bruk eBevis, ta gjerne kontakt gjennom kontaktskjemaet vårt.
Har du tekniske spørsmål, se utviklingsguide for eBevis i Altinn
Du kan sende inn spørsmålene via kontaktskjemaet vårt.