Veiledning til samordnet registermelding – forenklet skjema for foreninger
Sist oppdatert: 6. januar 2025.
Slik fyller du ut skjemaet
1.1 Foreningens fullstendige navn
Feltet skal alltid fylles ut. Oppgi foreningens fullstendige navn og organisasjonsnummer. Ved nyregistrering tildeler Enhetsregisteret organisasjonsnummer. Ved endring av foreningens navn må du oppgi registrert navn i felt 1.1.
1.2 Eventuelt nytt navn på foreningen
Dette feltet skal du bare fylle ut hvis foreningen melder endring av registrert navn. Er foreningen registrert i Foretaksregisteret, er endring av navn gebyrbelagt.
En melding kan gjelde følgende:
2.1 Registrering i Enhetsregisteret
Her skal du bare krysse av hvis foreningen ikke er registrert i Enhetsregisteret fra før.
2.2 Registrering i Foretaksregisteret
Her skal du bare krysse av hvis foreningen skal registreres i Foretaksregisteret.
Registrering i Foretaksregisteret er gebyrbelagt.
2.3 Endringer/nye opplysninger
Hvis foreningen er registrert i ett av registrene fra før og ønsker å melde endring i noen av de registrerte opplysningene eller har tilleggsopplysninger, krysser du av for «Endringer/nye opplysninger».
Fyll alltid ut foreningens organisasjonsnummer og registrert navn i felt 1.1. I resten av blanketten fyller du bare ut de feltene endringen gjelder.
Hvis du vil at en registrert opplysning skal slettes uten at den erstattes med nye opplysninger, skriver du «utgår» i det aktuelle feltet.
2.4 Sletting i Foretaksregisteret
Hvis du vil slette foreningen kun fra Foretaksregisteret, krysser du av her. Foreninger skal slettes fra Foretaksregisteret hvis de ikke lenger driver med næringsvirksomhet. Det vil si foreninger som tidligere har drevet næringsvirksomhet og som har avsluttet dette forholdet.
2.5 Sletting fra samtlige registre
Hvis du vil slette foreningen i Enhetsregisteret, vil den også bli slettet i alle tilknyttede registre, inkludert Frivillighetsregisteret og Foretaksregisteret.
Har eller forventer foreningen å få egne ansatte eller kommer dere til å engasjere andre som skal motta lønn eller honorar?
Her skriver du inn foreningens forretnings/besøksadresse. Med dette menes gateadressen der foreningen holder til, eller stedsadresse på mindre steder. Næringsdrivende foreninger må ha forretnings/besøksadresse.
Her oppgir du foreningens postadresse. Riktig adresse er viktig for at posten skal komme raskt og effektivt fram. Les mer om dette hos Posten Norge.
Innsenderen vil bli brukt som adressat for alle typer tilbakemeldinger om meldingen – det vil si at bekreftelser og andre brev, registerutskrift og lignende blir sendt til den som er oppgitt som innsender. Innsenderen er også ansvarlig for å betale eventuelt gebyr til Foretaksregisteret.
Hvis innsenderfeltet ikke er utfylt, blir tilbakemeldinger, krav om gebyr og lignende sendt til foreningens adresse. Hvis innsenderen tidligere har fått tildelt kundenummer av Brønnøysundregistrene, oppgir du dette nummeret.
Dato for stiftelse
Skriv dato da foreningen ble stiftet.
Har du ikke nøyaktige opplysninger om dato for stiftelse, skriver du stiftelsesåret.
Opplysningene om foreningens aktiviteter er grunnlaget for å tildele næringskode.
Næringskoden tildeles etter Standard for næringsgruppering (SN2007). Næringskoden blir blant annet brukt til å lage statistikk der norsk næringsliv/arbeidsmarked blir beskrevet etter næring/bransje.
Gi en så nøyaktig beskrivelse som mulig av aktiviteten(e) som utføres eller skal utføres.
Eksempler kan være musikkorps, idrettslag og så videre.
Hvis foreningen driver flere aktiviteter, må du oppgi hver enkelt av dem i rekkefølge etter for eksempel tid og omfang.
Hvis foreningen ikke har daglig leder/forretningsfører, oppgis en kontaktperson.
Med daglig leder/forretningsfører mener vi den personen som har den administrative ledelsen av foreningen og som med dette har myndighet til å representere foreningen utad i forhold som faller inn under den daglige ledelsen.
Er forretningsfører en juridisk person, skal du i tillegg oppgi en kontaktperson.
Fødselsnummer/d-nummer/organisasjonsnummer
Enkeltpersoner: Pass på å få med fødselsnummer i tillegg til navn og bostedsadresse.
Juridiske personer: Oppgi organisasjonsnummer og forretningsadresse.
Utenlandske personer: Personer uten norsk fødselsnummer må oppgi d-nummer.
Skriftlig kommunikasjon til foreningen vil foregå på valgt målform.
Dette feltet skal bare brukes hvis foreningen skal registreres i Foretaksregisteret.
Oppgi datoen da vedtektene ble fastsatt eller endret.
Vedtektene må alltid vedlegges ved nyregistrering. Ved endringer av vedtektene må det vedlegges et ajourført eksemplar.
Registrering i Enhetsregisteret:
Hvis foreningen har et styre, skal alle medlemmer, med unntak av varamedlemmer, føres opp her.
Registrering i Foretaksregisteret:
Foreningen må oppgi et styre, se foretaksregisterloven § 3-6 første ledd nr 5. Legg inn hele styret (leder, nestleder, styremedlemmer og varamedlemmer) i skjemaet.
Du må oppgi fullt fødselsnummer, navn og adresse på medlemmene uavhengig av hvilket register foreningen skal registrere seg i. Personer uten norsk fødselsnummer må oppgi d-nummer.
For å bekrefte at de som er oppført i blanketten, er valgt, må du legge ved protokoll som viser valget. Både ved nyregistrering og endringer må samtlige styremedlemmer oppgis.
Hvis noen er tildelt en slik fullmakt, må du opplyse om det her. Denne tildelingen må kunne dokumenteres, og legges ved meldingen. Fullmakten kan fremgå av bestemmelse i foreningens vedtekter eller som eget protokollført vedtak. Pass på at signaturbestemmelsen som meldes er i overenstemmelse med dette.
At noen har signaturrett for foreningen, betyr at de har fullmakt til å forplikte foreningen med sin underskrift, for eksempel ved låneopptak, salg av fast eiendom eller lignende viktige avgjørelser. Hvis noen er tildelt slik fullmakt, må du opplyse om det her.
Signaturrett kan enten gis til rolleinnehaver(e) eller navngitt(e) person(er). Hvis ingen av standardalternativene i blanketten passer, kan du oppgi signaturbestemmelsen under «Annen signaturbestemmelse».
Er signaturrett gitt til navngitte personer, må du oppgi navnet, adressen og fødselsnummeret/d-nummeret deres i feltet «Annen signaturbestemmelse».
Hvis flere har signaturrett, må det presiseres om de har retten hver for seg eller i fellesskap. Ved endringer av de registrerte opplysningene om signatur, må alle som skal ha signaturrett etter endringen oppgis.
Hvis noen er tildelt prokura, må du opplyse om det her. Denne tildelingen må kunne dokumenteres, og legges ved meldingen. Fullmakten kan framgå av bestemmelse i foreningens vedtekter eller som eget protokollført vedtak. Pass på at prokurabestemmelsen som meldes er i overenstemmelse med dette.
Prokura omfatter forhold som har med den daglige driften av foreningen å gjøre. Den er en fullmakt til å skrive under og forplikte foreningen utad. Prokura brukes vanligvis bare av noen få næringsdrivende foreninger, og er en mer begrenset fullmakt enn signaturrett.
Prokura kan enten gis til rolleinnehaver(e) eller navngitt(e) person(er). Hvis ingen av standardalternativene i blanketten passer, kan du oppgi prokura under «Annen prokurabestemmelse».
Er prokura tildelt navngitte personer, må du oppgi navnet, adressen og fødselsnummeret/d-nummeret i feltet «Annen prokurabestemmelse».
Hvis flere har prokura, må det presiseres om de har retten hver for seg eller i fellesskap. Ved endring av registrerte opplysninger om prokura, må samtlige som skal ha prokura etter endringen oppgis.
Hvis foreningen har en revisor som er godkjent av Finanstilsynet og er registrert i Revisorregisteret, må opplysninger om dette meldes her.
Når det gjelder registrering i Foretaksregisteret, har foreningen revisorplikt hvis driftsinntektene av foreningens samlede aktivitet er 7 millioner kroner eller mer, balansesum er 27 millioner eller mer, eller gjennomsnittlig antall ansatte utgjør flere enn 10 årsverk, jf. revisorloven § 2-1. I tillegg har virksomheten enten flere enn 20 ansatte eller samlede aktiva med en verdi på 20 millioner kroner eller mer, se regnskapsloven § 1-2.
Revisor må bekrefte å ha påtatt seg oppdraget, enten ved å skrive under i feltet eller ved å legge ved en særskilt villighetserklæring.
Hvis foreningen har en regnskapsfører som er autorisert av Finanstilsynet og registrert i Regnskapsførerregisteret, må opplysninger om dette meldes her.
Regnskapsfører må bekrefte å ha påtatt seg oppdraget, enten ved å skrive under i feltet eller ved å legge ved en egen villighetserklæring.
Her melder du opplysninger som ikke kan meldes i de andre feltene på blanketten. Legg ved ekstra ark hvis det blir for liten plass.
Varslingsadresse er en pliktig opplysning.
Varslingsadresse skal bare legges inn på nye virksomheter.
Varslingsadressene vil bli brukt av det offentlige for å varsle virksomheten når viktige meldinger er tilgjengelige i Altinn. Opplysningene er bare tilgjengelige for offentlige myndigheter.
Skal du endre disse opplysningene senere, gjør du det under virksomhetens profil i Altinn.
Virksomheten må ha minst én varslingsadresse.
Meldingen må være underskrevet for at den skal bli godkjent. Den/de som skriver under på meldingen, bekrefter med sin underskrift at opplysningene som er gitt i blanketten, er riktige.
Hvem som skal skrive under, avhenger av hvilke registre foreningen skal registreres i: Hvis meldingen bare gjelder Enhetsregisteret skal den underskrives av enten daglig leder, forretningsfører eller kontaktperson, eller av samtlige styremedlemmer.
Hvis meldingen gjelder Foretaksregisteret, skal den underskrives av signaturberettiget eller samtlige styremedlemmer. Nyvalgte styremedlemmer som ikke har underskrevet meldingen, må vedlegge villighetserklæring som bekrefter at de har påtatt seg vervet.