Klientoverføring ved omorganisering, fusjon eller sammenslåing
Sist oppdatert: 28. mai 2024.
Brønnøysundregistrene kan utføre en samlet overføring av klienter ved omorganisering eller sammenslåing.
Klientoverføringen gjelder for revisor, regnskapsfører, forretningsfører eller representant for utenlandske selskap.
Vilkårene for overføringen er:
- omorganisering eller sammenslåing uten reelle endringer i eierforholdet
- overføringen må gjelde hele klientmassen
- overtakende regnskapsfører/revisor må være autorisert hos Finanstilsynet
Eksempel på når det kan registreres klientoverføring:
- to foretak har fusjonert
- to enkeltpersonforetak har tidligere drevet hver for seg, men har nå gått sammen for å stifte f.eks. et AS eller et ANS
- virksomheten har tidligere drevet et enkeltpersonforetak, men har nå opprettet et AS
Eksempler på når det ikke er klientoverføring:
- foretaket har kun kjøpt kundeporteføljen
- tidligere foretak skal avslutte sin virksomhet, og et nytt foretak blir dannet av andre
- endringen medfører endringer i eierforholdet
Slik gjør du:
- Før du søker om klientoverføring må du varsle klientene om at de vil bli overført til nytt foretak
- Overføring av klienter meldes til Brønnøysundregistrene i brevs form
- I brevet opplyser du grunnlaget for søknaden, organisasjonsnummer og navn til både overdragende og overtakende foretak
- Søknaden må signeres av enten innehaver, daglig leder eller styrets leder som skal overføre sine klienter
- Brevet med original underskrift og en kopi av varselet til klientene må sendes til Brønnøysundregistrene pr. post
Vi gjør oppmerksom på at delegeringen i Altinn ikke vil bli overført. Ta kontakt med Altinn ved eventuelle spørsmål om delegering.