Slik registrerer du endringer på en stiftelse
Sist oppdatert: 1. juli 2024.
Hvis du ønsker å gjøre endringer på informasjonen som er registrert på stiftelsen, må du sende inn Samordnet registermelding.
Du registrerer nytt navn ved å sende inn Samordnet registermelding.
Det er kompetent organ, ofte styremøtet, som vedtar nytt navn. Dette innebærer endring av stiftelsen sine vedtekter.
Navnet må inneholde ordet «stiftelse» eller foretaksbetegnelsen STI. Hvis stiftelsen er næringsdrivende må dette stå sist i navnet.
Vedleggskrav
Du må legge ved
- protokoll fra kompetent organ som viser vedtak om endring av navn
- oppdaterte vedtekter
Du registrerer ny adresse ved å sende inn Samordnet registermelding.
Ny forretningsadresse
Næringsdrivende stiftelse:
- Forretningsadressen skal være en norsk gate- eller veiadresse eller et stedsnavn
Alminnelig stiftelse:
- Det er ikke et krav at en alminnelig stiftelse skal ha en forretningsadresse. Det er nok å oppgi en postadresse.
Ny postadresse
Har stiftelsen registrert forretningsadresse er det frivillig om du vil melde en egen postadresse. Hvis du ønsker posten tilsendt til en annen adresse enn den registrerte forretningsadressen, kan du melde dette som postadresse.
Når det er valgt nytt styre i stiftelsen, skal du melde dette i Samordnet registermelding.
Vedleggskrav
Du må legge ved
- dokumentasjon som viser valg/utnevnelse av nytt styre
Dokumentasjonen vil kunne variere avhengig av hvem som har myndighet til å velge styre. Her er noen eksempler på slik dokumentasjon:
- styremøteprotokoll
- utskrift av kommunal møteprotokoll som viser oppnevnelse som følge av verv
- bekreftelse på verv/rolle/stilling i de tilfeller styrevervet er på bakgrunn av dette
- årsmøteprotokoll
- generalforsamlingsprotokoll
Når stiftelsen ansetter daglig leder, skal du melde dette i Samordnet registermelding.
Daglig leder i en næringsdrivende stiftelse
Stiftelsen vil ha plikt til å ha daglig leder når stiftelsen har en grunnkapital på tre millioner kroner eller mer. I slike tilfeller kan daglig leder ikke være den samme som styrets leder.
Vedleggskrav
Det er vanligvis ingen krav til vedlegg. Unntaket er hvis du som daglig leder selv sender inn melding, og du ikke har roller i styret. Da må du legge ved
- protokoll fra styremøte som viser ansettelsen
Daglig leder i en alminnelig stiftelse
Styret kan ansette daglig leder, og det er ikke noe krav til vedlegg.
Alle rolleinnehavere kan melde egenfratreden. Når du fratrer gir du avkall på alle rettigheter og plikter som din rolle har. Du kan gjøre dette i Samordnet registermelding. Når fratredelsen er registrert vil både stiftelsen og du som fratrer bli varslet om dette.
Hvis stiftelsen velger ny revisor, skal du melde dette i Samordnet registermelding. Det er kompetent organ, ofte styremøtet, som velger ny revisor.
Vedlegg næringsdrivende stiftelse
- dokumentasjon som viser valg av ny revisor
Vedlegg alminnelig stiftelse
- Ingen.
Når stiftelsen endrer signatur, skal du melde dette i Samordnet registermelding i Altinn.
Du må legge ved
- protokoll fra styremøtet som viser tildeling av signatur, hvis ikke hele styret har signert i skjemaet.
Det må gå tydelig frem at signatur er tildelt, og om den er gitt i fellesskap eller hver for seg.
Vedtektsendring kan meldes i skjemaet Samordnet registermelding.
Du kan lese mer om hvordan du melder vedtektsendring på stiftelser på nettsidene til Lotteri- og Stiftelsestilsynet.
Oppheving kan meldes i skjemaet Samordnet registermelding.
Les om hvordan du melder oppheving av stiftelser på Lotteri- og stiftelsestilsynet sine nettsider.