Registrere et allmennaksjeselskap
Sist oppdatert: 29. juli 2024.
Et allmennaksjeselskap skal registreres i Foretaksregisteret.
For å registrere selskapet må du sende inn Samordnet registermelding. Fristen for når vi må ha mottatt melding om registrering av selskapet er tre måneder fra stiftelsesdokumentet er signert av stifterne.
Vedleggskrav
Når du skal registrere et allmennaksjeselskap må du sende inn flere dokumenter sammen med skjemaet. Dokumenter du alltid må legge ved er
- stiftelsesdokument
- erklæring fra revisor, finansinstitusjon, bank, advokat eller regnskapsfører som viser innbetaling av aksjeinnskuddet hvis dette kun består av penger*
*Hvis finansinstitusjonen som bekrefter innbetalingen hører til i en EØS-stat, må du sende inn hele meldingen per post. Her kan du laste ned papirskjemaet.
Ved tingsinnskudd (andre eiendeler enn penger) må du legge ved
- redegjørelse som er utarbeidet og signert av revisor
- erklæring fra revisor om innbetaling av aksjeinnskuddet
Husk å signere i skjemaet
Styremedlemmer, revisor og eventuelt regnskapsfører må bekrefte at de påtar seg vervet. Dette gjør de ved å signere i skjemaet Samordnet registermelding.
Disse vedleggene må legges ved i noen tilfeller:
- avtale om særskilte rettigheter
- avtale vedrørende stiftelsesutgifter
- godkjenning/konsesjon fra Finanstilsynet dersom selskapet skal drive virksomhet som bank, kredittforetak, finansieringsforetak, forsikringsforetak, pensjonsforetak, holdingforetak i finanskonsern, betalingsforetak eller e-pengeforetak