Endre opplysninger for et allmennaksjeselskap
Sist oppdatert: 19. juli 2024.
Hvis det skjer endringer i de registrerte opplysningene, skal dette meldes til Foretaksregisteret. Du gjør dette ved å sende inn Samordnet registermelding i Altinn.
Du registrerer nytt navn ved å sende inn skjemaet Samordnet registermelding i Altinn.
Det er generalforsamlingen som vedtar nytt navn. Endringen innebærer endring av selskapets vedtekter.
Du må legge ved
- generalforsamlingsprotokoll
- oppdaterte vedtekter
På siden Hvordan velger jeg navn på virksomheten min? kan du lese mer om valg av navn og hvilke hensyn du må ta.
Du registrerer ny adresse ved å sende inn skjemaet Samordnet registermelding i Altinn.
Ny forretningsadresse
Forretningsadressen til et allmennaksjeselskap skal være en norsk gate- eller veiadresse eller et stedsnavn.
Ved endring av adresse til ny kommune, må selskapets vedtekter endres. Generalforsamlingen må godkjenne en slik endring.
Ved endring til ny kommune, må du legge ved
- vedtekter
- protokoll fra generalforsamling som viser beslutning om vedtektsendring
Ny postadresse
Hvis du ønsker posten sendt til en annen adresse enn den registrerte forretningsadressen, kan du melde dette som postadresse.
Når selskapet har valgt nytt styre, skal du melde dette i skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. De nye styremedlemmene må samtykke til registreringen ved å signere i skjemaet.
Generalforsamlingen må velge styret.
Du må legge ved
- protokoll fra generalforsamling som viser vedtaket
- eventuelt protokoll/dokument som viser hvem de ansatte har valgt til styret
Når selskapet ansetter daglig leder, skal du melde dette i Samordnet registermelding i Altinn.
Det er vanligvis ingen krav til vedlegg.
Unntaket er hvis du som daglig leder selv sender inn melding, og du ikke har roller i styret. Da må du legge ved
- dokumentasjon som viser ansettelsen, for eksempel protokoll fra styremøte
Når selskapet endrer signatur, skal du melde dette i Samordnet registermelding i Altinn.
Du må legge ved
- protokoll fra styremøtet som viser tildeling av signatur, hvis ikke hele styret har signert i skjemaet
Det må gå tydelig frem at signatur er tildelt, og om den er gitt i fellesskap eller hver for seg.
Når selskapet har valgt ny revisor, skal du melde dette i skjemaet Samordnet registermelding i Altinn.
Generalforsamlingen må velge revisor. Revisor må bekrefte at hen tar på seg oppdraget, dette gjør hen ved å signere i skjemaet.
Du må legge ved
- protokoll fra generalforsamling som viser vedtaket
Alle rolleinnehavere kan melde egenfratreden. Når du fratrer gir du avkall på alle rettigheter og plikter som din rolle har. Du gjør dette i Samordnet registermelding i Altinn. Når fratredelsen er registrert vil både selskapet og du som fratrer bli varslet om dette.