Bekreftelse av mottatt aksjeinnskudd allmennaksjeselskap
Sist oppdatert: 29. juli 2024.
Ved registrering av et nytt allmennaksjeselskap, og ved forhøyelse av aksjekapital, må du legge ved en bekreftelse fra revisor, finansinstitusjon, advokat eller regnskapsfører som bekrefter at aksjekapitalen er mottatt av selskapet.
Finansinstitusjon, advokat og regnskapsfører kan bare gi bekreftelsen i de tilfeller hele aksjekapitalen eller kapitalforhøyelsen består av penger.
Bekreftelsen skal inneholde
- opplysning om beløpet som er satt inn, og at beløpet gjelder aksjeinnskudd
- foretaksnavnet på det selskapet bekreftelsen gjelder
- dato
- underskrift av den som avgir bekreftelsen
- navnet på finansinstitusjonen/revisoren/advokaten/regnskapsføreren som gir bekreftelsen
Det er ikke tilstrekkelig med en undertegnet kvittering, bankutskrift eller lignende.
Hvis finansinstitusjonen som bekrefter innbetalingen hører til i en EØS-stat, må du sende inn hele meldingen per post. Her kan du laste ned papirskjemaet.
Elektronisk innsending av bekreftelse
Bekreftelsen skal være signert elektronisk hvis meldingen til Foretaksregisteret blir sendt inn elektronisk. Det er derfor ikke nødvendig å datere og underskrive den på annen måte.
Når du har lastet opp bekreftelsen, må du legge inn organisasjonsnummeret til revisoren, finansinstitusjonen, advokaten eller regnskapsføreren som har utarbeidet bekreftelsen. De får da en signeringsoppgave i sin innboks i Altinn som de må gå inn og signere før meldingen kan sendes inn.
Hvis du ønsker å lese mer om elektronisk signering, kan du gjøre det på siden Samordnet registermelding.