Fusjon mellom selskaper med samme eneeier
Sist oppdatert: 11. mars 2024.
Du kan registrere fusjon mellom selskaper med samme eier når begge selskapene som inngår i fusjonen er heleid av samme eier.
Fusjon mellom selskaper med samme eier melder du til Foretaksregisteret i to trinn. Disse to trinnene er beslutning om fusjon og gjennomføring av fusjon. Når vi har godkjent meldinger som gjelder fusjon, sender vi tilbakemelding og firmaattest i posten.
Når du melder fusjon elektronisk i Samordnet registermelding i Altinn, er det ett felles skjema for alle selskapene som deltar i fusjonen. Hvis du benytter det gamle papirskjemaet, må du sende inn melding om beslutning om fusjon for hvert av selskapene som deltar i fusjonen.
Du har en måned frist til å melde beslutning om fusjon til Foretaksregisteret, regnet fra den dato selskapene som deltar i fusjon har godkjent fusjonsplanen. Fristen på en måned starter å løpe når det siste selskapet har godkjent fusjonsplanen.
Blir meldingen ikke sendt til Foretaksregisteret innen fristen bortfaller beslutningen.
Følgende dokumenter må legges ved meldingen
Overdragende selskap skal legge ved
- protokoll fra generalforsamling som viser godkjenning av fusjonsplanen
Overtakende selskap skal legge ved
- protokoll fra generalforsamling som viser godkjenning av fusjonsplanen
Du kan melde gjennomføring av fusjonen når kreditorfristen på seks uker er utløpt. Det er ingen frist for når du må melde gjennomføring til oss.
Når gjennomføring av fusjon meldes via altinn.no skal det kun sendes inn skjema fra det overtakende selskapet. Gjennomføring av slik fusjon kan bli maskinelt behandlet samme dag som meldingen mottas av Foretaksregisteret.
Følgende dokumenter må legges ved meldingen
Det er ingen krav til vedlegg for melding som overtakende selskap skal sende inn.
Ønsker du mer informasjon om fusjon mellom selskaper med samme eneeier, se aksjeloven § 13-24.