Registrere et aksjeselskap
Sist oppdatert: 26. mars 2025.
Et aksjeselskap skal registreres i Foretaksregisteret. Fristen for når vi må ha mottatt melding om registrering er tre måneder fra stiftelsesdokumentet er underskrevet.
To måter å registrere aksjeselskapet
Når du skal registrere et aksjeselskap, kan du velge å gjøre dette i vår løsning, Samordnet registermelding, som du finner i Altinn.
Du kan også bruke en av fire leverandører, som i samarbeid med oss, tilbyr tjenesten for å registrere aksjeselskap gjennom digital selskapsetablering.
Vedleggskrav
Når du skal registrere et aksjeselskap må du sende inn flere dokumenter.
Dokumenter du alltid må legge ved når du skal registrere et selskap er
- stiftelsesdokument med vedtekter
- erklæring fra revisor, finansinstitusjon, bank, advokat eller regnskapsfører som viser innbetaling av aksjeinnskuddet hvis dette kun består av penger*
*Hvis finansinstitusjonen som bekrefter innbetalingen hører til i en EØS-stat, må du sende inn hele meldingen per post. Her kan du laste ned papirskjemaet.
Ved tingsinnskudd (andre eiendeler enn penger) må du legge ved
- redegjørelse som er signert av stifterne og bekreftet av revisor
- erklæring fra revisor om innbetaling av aksjeinnskuddet
Husk å signere i skjemaet
Styremedlemmer og eventuelt revisor og regnskapsfører må bekrefte at de påtar seg vervet. Dette gjør de ved å signere i Samordnet registermelding.
Disse vedleggene må legges ved i noen tilfeller:
- avtale om særskilte rettigheter, jf. aksjeloven § 2-4
- avtale vedrørende stiftelsesutgifter, jf. aksjeloven § 2-5
- godkjenning/konsesjon fra Finanstilsynet, dersom selskapet skal drive virksomhet som bank, kredittforetak, finansieringsforetak, forsikringsforetak, pensjonsforetak, holdingforetak i finanskonsern, betalingsforetak eller e-pengeforetak.