Vedleggskrav for aksjeselskap
Sist oppdatert: 18. juli 2024.
Når du skal registrere et aksjeselskap må du sende inn flere dokumenter.
Dokumenter du alltid må legge ved når du skal registrere et selskap er
- stiftelsesdokument med vedtekter
- erklæring fra revisor eller finansinstitusjon som viser innbetaling av aksjeinnskuddet
Ved tingsinnskudd (andre eiendeler enn penger) må du legge ved
- redegjørelse som er underskrevet av stifterne og bekreftet av revisor
Husk villighetserklæring fra de som har roller i selskapet
Styremedlemmer må bekrefte at de påtar seg vervet. Hvis selskapet skal ha revisor og/eller regnskapsfører må også de bekrefte at de tar på seg oppdraget.
Sender du inn meldingen via Altinn signerer disse i skjemaet. Sender du inn via post kan styremedlemmer, regnskapsfører og revisor signere i skjemaet eller dere må legge ved egne signerte erklæringer fra disse.
I noen tilfeller må du legge ved disse vedleggene:
- styreprotokoll som viser eventuell beslutning om at selskapets årsregnskap ikke skal revideres
- avtale om særskilte rettigheter, jf. aksjeloven § 2-4
- avtale vedrørende stiftelsesutgifter, jf. aksjeloven § 2-5
- godkjenning/konsesjon fra Finanstilsynet, dersom selskapet har bank- eller forsikringsvirksomhet som formål