Fusjon ved opptak
Sist oppdatert: 11. mars 2024.
Du kan registrere fusjon ved opptak når et selskap overdrar samtlige eiendeler, rettigheter og forpliktelser til et annet selskap, mot at aksjeeierne får vederlag i form av aksjer i det overtakende selskapet.
Fusjon ved opptak melder du til Foretaksregisteret i to trinn. Disse to trinnene er beslutning om fusjon og gjennomføring av fusjon. Når vi har godkjent meldinger som gjelder fusjon, sender vi tilbakemelding og firmaattest i posten.
Når du melder fusjon elektronisk i Samordnet registermelding i Altinn, er det ett felles skjema for alle selskapene som deltar i fusjonen. Hvis du benytter det gamle papirskjema, må du sende inn melding om beslutning om fusjon for hvert av selskapene som deltar i fusjonen.
Du har en måned frist til å melde beslutning om fusjon til Foretaksregisteret, regnet fra den dato selskapene som deltar i fusjon har godkjent fusjonsplanen. Fristen på en måned starter å løpe når det siste selskapet har godkjent fusjonsplanen.
Blir meldingen ikke sendt til Foretaksregisteret innen fristen bortfaller beslutningen.
Overdragende selskap må legge ved
- protokoll fra generalforsamling som har godkjent fusjonsplan.
Overtakende selskap må legge ved
- protokoll fra generalforsamling som har godkjent fusjonsplan, eventuelt styreprotokoll hvis styret har godkjent fusjonsplan etter fullmakt.
Du kan melde gjennomføring av fusjonen når kreditorfristen på seks uker er utløpt. Det er ingen frist for når du må melde gjennomføring til oss.
Når gjennomføring av fusjon meldes via altinn.no skal det kun sendes inn skjema fra det overtakende selskapet.
Overtakende selskap skal legge ved
- protokoll fra generalforsamling, eventuelt styremøte, som viser vedtak om kapitalforhøyelse
- vedtekter
- redegjørelse om tingsinnskudd, med bekreftelse av revisor
Hvis selskapet benytter egne aksjer som vederlag til aksjeeierne i overdragende selskap, må det gå frem at egne aksjer benyttes til utdeling.