Fusjon ved opptak samvirkeforetak
Sist oppdatert: 10. august 2021.
Fusjon ved opptak melder du til Foretaksregisteret i to trinn.
Disse to trinnene er beslutning om fusjon og gjennomføring.
Fra foretakene som deltar i fusjonen har besluttet å godkjenne fusjonsplanen, har du en måneds frist til å melde beslutning om fusjon til Foretaksregisteret. Fristen på en måned starter å løpe når det siste foretaket har godkjent fusjonsplanen.
Fristen gjelder ikke hvis fusjonen krever godkjenning fra Stiftelsestilsynet. Da skal fusjonen meldes til Foretaksregisteret innen en måned etter Stiftelsestilsynets godkjenning.
Hvis meldingen ikke blir sendt til Foretaksregisteret innen fristen, bortfaller beslutningen.
Overdragende foretak må legge ved
- protokoll fra årsmøtet som har godkjent fusjonsplan
- eventuell godkjenning fra Stiftelsestilsynet
Overtakende selskap må legge ved
- protokoll fra årsmøte som har godkjent fusjonsplan
- eventuell godkjenning fra Stiftelsestilsynet
Hvis fusjonen fører til at medlemmene av det overdragende eller overtakende foretak får krav på en større andel av de gjenværende midlene ved oppløsning, må godkjenning fra Stiftelsestilsynet legges ved.
Ønsker du mer informasjon om beslutning om fusjon ved opptak, se samvirkeloven kapittel 8.
Etter at du har meldt beslutning om fusjon og kreditorfristen på seks uker er utløpt, kan du melde gjennomføring av fusjon. Det er ingen frist for når du må melde gjennomføring til Foretaksregisteret.
Følgende dokumenter må legges ved meldingen
Det er ingen krav til vedlegg.